5 sposobów działania kancelarii prawnej na Facebooku

Media społecznościowe są ważnym narzędziem do budowania świadomości marki i pozyskiwania nowych klientów. Ale jak sprawić, żeby przypadkowi użytkownicy Facebooka czy Twittera stali się realnymi klientami?
Polskie kancelarie na Facebooku prowadzą – co tu kryć – marną komunikację. Powiewy nudy, niezmierzone pustki, treści wybitnie nieangażujące, sprowadzające się do wrzucania linków do artykułów o tematyce prawnej. Tak jakby FB był tylko linkownią do tekstów z „Rzepy” albo „GP”. Otóż tak nie jest. Facebook to bardzo użyteczne narzędzie w zarządzaniu firmą. Zwłaszcza w zarządzaniu kancelarią. Trzeba tylko ustalić cel prowadzenia fanpage’a i dobrać do niego odpowiednie środki.
Zanim jednak wymienimy po kolei sposoby na profil FB kancelarii prawnej, zastanówmy się chwilę nad miejscem komunikacji w social media w strategii marketingowej. Media społecznościowe, w tym między innymi Facebook, to kanał, poprzez który możemy rozmawiać ze swoim potencjalnym klientem. Żeby w ogóle przejść do komunikowania mu różnych treści, musimy wiedzieć, po co komunikujemy i komu. Aby to ustalić, należy wypracować strategię marketingową kancelarii. Strategia to zdefiniowanie celu (biznesowego) i sposobu na zrealizowanie tego celu. Jest poprzedzona głębokim researchem i rozmową z potencjalnymi klientami, podczas której możemy dowiedzieć się o ich zwyczajach. Poprzez organizowanie grup focusowych (które są jednym ze sposobów na przebadanie grupy docelowej, a więc klientów) uzyskujemy kluczową wiedzę z punktu widzenia marketingowca. Dowiadujemy się bowiem, na jakie portale wchodzą i z jakich kanałów społecznościowych korzystają ci, do których chcemy dotrzeć. Strategia to również badanie tego, co robi konkurencja i próba zaproponowania innego, wyróżniającego się podejścia, które będzie stanowiło o wyjątkowości naszej kancelarii. Trzeba sobie uświadomić, że praca nad strategią komunikacyjną to po prostu działanie stricte biznesowe, pozwalające na wytyczenie lub korektę kierunku naszego przedsiębiorstwa, co może zbawiennie wpłynąć na finansową kondycję firmy.
Właśnie w wyniku takiej szeroko zakrojonej pracy powinniśmy planować swoją obecność na Facebooku. Nie może być ona przypadkowa. Nie można również założyć profilu, bo wszyscy tak robią i… nic na nim nie robić. Polski Facebook aż roi się od całej masy kancelarii, które ostatniego posta wrzuciły dwa, trzy lata temu. Takie działania nie mają najmniejszego sensu; są wręcz szkodliwe, bo mogą sugerować, że dana kancelaria po prostu już nie istnieje na rynku.
Facebook: Internet to ja
Wielu prawników może pomyśleć, że media społecznościowe to nie jest odpowiednie miejsce dla kancelarii prawnej. Odpowiedzi na taką konstatację są dwie: i tak, i nie. Po pierwsze, abyśmy mogli z pełną świadomością powziąć jakąkolwiek decyzję, musimy w ramach strategii – o czym była już mowa – pogłębić temat i ustalić, czy na FB znajdują się nasi potencjalni klienci. Rzeczywiście może się tak zdarzyć, że naszej grupy docelowej tam nie będzie, nie będzie więc warunków do prowadzenia dialogu. Z drugiej jednak strony, należy sobie uświadomić kierunek rozwoju samego Facebooka pod kierownictwem Marka Zuckerberga. Fb nieustannie się rozrasta, tworząc coraz bardziej szczelny i samowystarczający internetowy ekosystem. Warto w tym ekosystemie funkcjonować.
1. Konkretyzuj
Zanim utworzysz fanpage na Facebooku, wyznacz swój kierunek, cel oraz wizerunek swojej organizacji.
Biorąc pod uwagę ogromną ilość stron w Internecie, musimy zachęcić ludzi do tego, żeby spośród wszystkich wybrali naszą.
Właśnie dlatego musimy mieć plan dla kogo to robimy (żeby dobierać właściwe treści), jak to robimy (czas, który będziemy mogli poświęcać na prowadzenie fanpage’a) oraz dlaczego to robimy (od tego zależy wygląd i porządek na stronie, ponieważ to, jak będziemy się jej poświęcać i czy będziemy pracować nad szczegółami wyglądu, będzie mówiło o dalszym sukcesie).
2. Nie zamykaj się
Próbując prowadzić stronę na Facebooku, nie możemy się skupiać się tylko i wyłącznie na tym, co chcemy wypromować.
Jest bardzo przyjemnie pisać o osiągnięciach, nagrodach lub o realizowanych projektach, natomiast z reguły, szczególnie na początku, takich informacji nie mamy dużo, a podstawy prowadzenia fanpage’u nam mówią, iż musi być przynajmniej jeden dobry post dziennie.
W takim przypadku powstaje pytanie: co mamy zamieszczać? Wyjście jest proste i oczywiste – dodawajcie wiadomości z branży, której jest poświęcona strona.
Na przykład, jeśli prowadzicie fanpage o poszukajcie ciekawego artykułu o nowych narzędziach lub ciekawych książkach, reklamach itd., a jeśli promujesz coś związanego z branżą spotkań, to zamieszczaj informacje o ciekawych venue, osobowościach, wydarzeniach, które się odbywają i mogą być interesujące dla Twoich fanów, można wyszukać także kilka niestandardowych rozwiązaniach technologicznych.
Wybieraj najlepsze informacje, a to się Tobie zwróci. Tylko pamiętaj o tym, żeby wskazywać źródło!
3. Prowadź biuro obsługi klienta
Z doświadczeń polskich kancelarii prawnych wynika, że Facebook stanowi doskonałe przedłużenie Biura Obsługi Klienta. 18 milionów Polaków korzysta z tego największego portalu społecznościowego i wielu z nich, zwłaszcza młodszej daty, kontaktuje się z kancelarią prawną za pomocą komunikatora oferowanego przez ten portal. Wirtualny BOK może służyć nie tylko do odpowiadania na zapytania potencjalnych klientów (rola pasywna), ale również może służyć do pytania, po wykonanej usłudze, o jakość pracy kancelarii lub po pewnym czasie od wykonania usługi może służyć do odświeżenia kontaktu z byłym klientem.
4. Dyskutuj
Media społecznościowe to doskonałe miejsce do merytorycznych dyskusji. Dobrym pomysłem jest dołączanie do dyskusji dotyczących spraw merytorycznych. Jedynym zagrożeniem takiego działania jest możliwe pojawienie się trolli i ewolucja dyskusji w stronę, która jest nieakceptowalna dla radcy prawnego.
5. Lajkuj
Dobrym sposobem, zwłaszcza dla nowopowstałych na portalu Facebook stron kancelarii prawnych, jest lajkowanie postów innych stron, które mają duży zasięg i ich komentowanie. Pomaga do oswoić odbiorców treści z daną marką i w ten sposób możliwe jest budowanie swojej bazy obserwujących użytkowników tego portalu społecznościowego.

Zobacz także