Czy da się promować nie wydając złotówki?

Polskie kancelarie w mediach społecznościowych prowadzą – co tu kryć – nie najlepszą komunikację. Powiewy nudy, niezmierzone pustki, treści wybitnie nieangażujące, sprowadzające się do wrzucania linków do artykułów o tematyce prawnej. Tak jakby media społecznościowe były tylko linkownią do tekstów z „Rzeczpospolitej” albo „Gazety Prawnej”. Otóż tak nie jest. Social media to bardzo użyteczne narzędzie w zarządzaniu kancelarią prawną. Jest sposób, aby promować usługi bez wydawania złotówki. 

Zastanówmy się chwilę nad miejscem komunikacji w social media w strategii marketingowej. Media społecznościowe, w tym między innymi Facebook, to kanał, poprzez który możemy rozmawiać ze swoim potencjalnym klientem. 

Żeby w ogóle przejść do komunikowania mu różnych treści, musimy wiedzieć, po co komunikujemy i komu. Aby to ustalić, należy wypracować strategię marketingową kancelarii. Strategia to zdefiniowanie celu (biznesowego) i sposobu na zrealizowanie tego celu. Jest poprzedzona głębokim researchem i rozmową z potencjalnymi klientami, podczas której możemy dowiedzieć się o ich zwyczajach. Poprzez organizowanie grup focusowych (które są jednym ze sposobów na przebadanie grupy docelowej, a więc klientów) uzyskujemy kluczową wiedzę z punktu widzenia marketingowca. Dowiadujemy się bowiem, na jakie portale wchodzą i z jakich kanałów społecznościowych korzystają ci, do których chcemy dotrzeć. Strategia to również badanie tego, co robi konkurencja i próba zaproponowania innego, wyróżniającego się podejścia, które będzie stanowiło o wyjątkowości naszej kancelarii. Trzeba sobie uświadomić, że praca nad strategią komunikacyjną to po prostu działanie stricte biznesowe, pozwalające na wytyczenie lub korektę kierunku naszego przedsiębiorstwa, co może zbawiennie wpłynąć na finansową kondycję firmy. 

Właśnie w wyniku takiej szeroko zakrojonej pracy powinniśmy planować swoją obecność w mediach społecznościowych. Nie może być ona przypadkowa. Nie można również założyć profilu, bo wszyscy tak robią i… nic na nim nie robić. Polskie social media aż roją się od całej masy kancelarii, które ostatniego posta wrzuciły dwa, trzy lata temu. Takie działania nie mają najmniejszego sensu; są wręcz szkodliwe, bo mogą sugerować, że dana kancelaria po prostu już nie istnieje na rynku. 

Kroki w planowaniu strategii komunikacji w social media:

  1. Określenie grup docelowych informacji kancelarii radcy prawnego
  2. Określenie metod komunikacji
  3. Określenie kanałów komunikacji

Określenie tych trzech kroków pozwoli zaplanować skuteczną i przede wszystkich bezpłatną kampanię promocyjną kancelarii prawnej. Dlaczego skuteczną?  Określając grupy docelowe – klientów, znajdziemy odpowiedź na pytanie, jakich kanałów komunikacji social media używają. Czy będzie to Twitter? A może LinkedIn i Facebook? Każdy z tych portali ma wady i zalety, które opiszę w dalszych częściach tego poradnika. 

Już w następnym numerze newslettera przeczytasz o powyższych krokach. Do zobaczenia!

Grzegorz Furgał

Zobacz także