Prawniczy marketing na YouTube

Marketing usług prawniczych to nie lada wyzwanie. Nastręcza wielu problemów nie tylko osobom wykonującym zawody prawnicze, ale także specjalistom z branży reklamowej. Ograniczenia ustawowe, kodeksy etyczne i specyfika usług wymagają bardzo umiejętnego podejścia do tematu oraz znajomości rynku i oczekiwań klientów. Jednocześnie, jak w przypadku każdej innej usługi, potencjalny klient musi wiedzieć, gdzie i u kogo może z takiej usługi skorzystać. 

Jednym z elementów marketingu usług prawnych jest wideomarketing, a miejscem jego stosowania m.in. najbardziej znany portal wideo na świecie – YouTube. Statystyki tego portalu robią wrażenie: co minutę do YouTube’a trafia 100 godzin filmów, a sam serwis jest dostępny w 61 krajach i 61 językach. W Polsce to najpopularniejszy kanał z materiałami wideo, a co ważniejsze, ten portal to druga, po Google, najpopularniejsza wyszukiwarka informacji, na której nie ma jeszcze wielu polskich prawników.
Wideomarketing cechuje się przekazem emocjonalnym, ale dzięki możliwościom oferowanym przez sieć www pozwala na bliższe zapoznanie się z usługą oferowaną przez radcę prawnego lub adwokata. Wideomarketing to również niższe koszty. Wystarczy odrobina kreatywności i czasu.
Krzykliwe logotypy oraz kampanie promocyjne właściwe dla innego rodzaju usług w przypadku branży prawniczej mogą doprowadzić do wykreowania wizerunku firmy typowo sprzedażowej, która nie licuje z powagą zawodu. Promocja usług prawniczych wymaga przemyślanego podejścia do tego zagadnienia. Działania muszą być mądre, konsekwentne, ale zarazem innowacyjne i odważne. Właśnie dlatego ciekawym pomysłem w promocji kancelarii prawnej jest YouTube.
Dziś wobec chronicznego braku czasu wiele osób nie ma ochoty czytać treści ofert kancelarii prawnych, czy to w wersji papierowej, czy nawet elektronicznej. Zatem jakiego typu materiały najlepiej umieszczać na YouTubie? Najlepiej krótkie komunikaty wizualne. Pomysłem może być chociażby wizualna wizytówka każdego z prawników kancelaryjnych. Innym – maksymalnie półtoraminutowe filmy dotyczące praktycznych porad związanych ze specjalizacją prawnika, dzięki którym będzie on postrzegany jako ekspert w swojej dziedzinie. Ponadto wielu potencjalnych klientów chce zobaczyć, jak wygląda kancelaria oraz z kim będą mieli do czynienia. Zatem pomysłem może być przygotowanie krótkiego klipu filmowego przedstawiającego kancelarię prawną od środka – jak wygląda praca prawnika, jak wygląda przygotowanie do spotkania z klientem lub do rozprawy. Najważniejsze jest jednak to, aby przy każdym klipie wideo umieszczanym na tym portalu znalazło się imię i nazwisko prawnika lub nazwa kancelarii, ponieważ YouTube jako druga największa wyszukiwarka W Polsce pomaga zaistnieć kancelarii i prawnikowi w internecie, a przecież o to chodzi.
Czy wideomarketing to skuteczna metoda? Znając statystyki filmów promocyjnych stworzonych przez polskich radców prawnych i adwokatów, można stwierdzić, iż jest to dobra forma promocji marki. Czy przekłada się na zwiększenie liczby klientów kancelarii? W sposób pośredni – tak. Z pewnością wielu klientów, szczególnie tych stałych, mówi o bardzo dobrym odbiorze tej formy prezentacji. Nowi klienci zaś odszukują profesjonalnego prawnika z uwagi na przedmiot działalności przedstawiony w danym wideo. Szukają specjalisty w branży – i znajdują go w wynikach wyszukiwania.

Zobacz także