
issued by the Registrar of the Court

ECHR 177 (2019)
16.05.2019

An application complaining about a parliamentary report on corruption 
allegations declared inadmissible

In its decision in the case of Kwiatkowski v. Poland (application no. 58996/11) the European Court of 
Human Rights has unanimously declared the application inadmissible. The decision is final.

The case concerns the adoption, by the Sejm (Polish Parliament), of a report concerning allegations 
of corruption in connection with the amendment of the Broadcasting Act. The report was alleged to 
have impugned the applicant’s reputation and to have constituted a criminal conviction, without 
affording him an effective remedy.

The Court found that the Sejm had not ruled on the applicant’s criminal liability but had expressed 
an opinion on his conduct as a public figure. He had not been charged or convicted and no sanction 
had been imposed on him. The Court noted that the domestic courts had not rejected jurisdiction in 
respect of the protection of his reputation and had examined the case on the merits. It further 
pointed out that the domestic authorities could not be held liable for acts of the press. Lastly, the 
Court took the view that the alleged interference with the applicant’s right to respect for his private 
life had not been disproportionate to the legitimate aims pursued.

Principal facts
The applicant, Robert Kwiatkowski, is a Polish national who was born in 1961 and lives in Warsaw. 
He was Chairman of the Board of Directors of the State television corporation from 1998 to 2004.

In December 2002 a national daily newspaper published an article about corruption in connection 
with parliamentary work on an amendment to the Broadcasting Act: Lew Rywin, a famous cinema 
producer, on the instructions of a “power-holding group”, was said to have proposed his help in 
exchange for certain advantages. 

In January 2003 the Sejm set up a parliamentary commission of inquiry to investigate the 
circumstances. It subsequently rejected the commission’s report, which found that Mr Rywin had 
acted alone and, in September 2004, adopted another report, which named a number of prominent 
figures as having committed the offence of bribery. This was reported in the media.

The applicant brought proceedings for the protection of his reputation. His claim was dismissed in 
November 2009 by Warsaw Regional Court, which found that the alleged damage was not made out, 
since the applicant was a public figure and the commission, an instrument for parliamentary scrutiny 
of government action, had acted within the confines of the Constitution and the law. It added that 
the applicant had never been charged or convicted in connection with the offence in question.

The applicant appealed, arguing that the Sejm, not a court, had declared him guilty of a criminal 
offence. The Warsaw Court of Appeal dismissed the appeal in April 2010 on the following grounds: 
the commission had been lawfully constituted, in compliance with the legislative provisions; the 
adoption of the report had fallen within the remit of Parliament, which had not ruled on criminal 
liability but had issued an opinion, which had not been a replacement for any court decision; the 
applicant had been able to bring his case before a court, and the report had only concerned his 
public activities. In a decision of 17 March 2011 the Supreme Court refused to entertain the 
applicant’s appeal. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-193299


2

From 2004 to 2008 an investigation was conducted into the allegations of corruption surrounding 
the legislative procedure for the amendment of the Broadcasting Act, but it was then dropped when 
it became time-barred.

Complaints, procedure and composition of the Court
The application was lodged with the European Court of Human Rights on 12 September 2011.

Mr Kwiatkowski complained under Article 6 (right to a fair hearing) that he had been found guilty of 
a criminal offence by the Sejm and not by a court.

Relying on Article 6 § 2 (presumption of innocence) and Article 8 (right to respect for private life), he 
alleged that the report had breached his right to be presumed innocent and had damaged his 
reputation. Lastly, under Article 13 (right to an effective remedy) taken together with Article 8, he 
alleged that he had had no effective remedy. 

The decision was given by a Committee of three judges, composed as follows:

Ksenija Turković (Croatia), President,
Krzysztof Wojtyczek (Poland),
Armen Harutyunyan (Armenia),

and also Renata Degener, Deputy Registrar.

Decision of the Court

Article 6 § 1

The Court noted that the work of a parliamentary commission of inquiry was of a political nature and 
concerned the functioning of the executive and any anomalies. It pointed out, as in the Rywin case, 
that the commission’s inquiry had been opened following press coverage, to look into allegations of 
corruption on the part of high-ranking public figures.

The Court found that the Sejm had not ruled on the applicant’s criminal liability but had expressed 
an opinion on his conduct as a public figure. He had not been charged or convicted and no sanction 
had been imposed on him. The question referred to the commission of inquiry had not been such as 
to lead to a decision on any “criminal charge” against the applicant. 

The Court found that the complaint under Article 6 § 1 was incompatible with the Convention 
provisions.

Article 6 § 2 and Article 8

The Court reiterated that in the absence of any criminal proceedings, protection against defamation 
fell within Article 8. 

The Court observed that the report had been adopted in accordance with the relevant provisions of 
the Constitution and the law on parliamentary commissions of inquiry. In view of the seriousness of 
the questions at issue, the fact of bringing the commission’s findings to the public’s knowledge had 
pursued aims that were compatible with the Convention (public safety, prevention of disorder or 
crime and protection of the rights and freedoms of others). The facts, whose disclosure had 
triggered a major political scandal, constituted an important question of general interest on which 
the public were entitled to receive information.

The Court noted that the Rywin case had shown that there had been a factual basis for the 
commission’s findings. It did not have any reason to conclude that the report’s findings had been 
arbitrary or manifestly at odds with the reality. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-5304008-6602530


3

The Court observed that the domestic courts had not rejected jurisdiction in respect of the 
protection of the applicant’s reputation and had examined the case on the merits. It further pointed 
out that the domestic authorities could not be held liable for acts of the press. 

The Court took the view that the alleged interference with the applicant’s right to respect for his 
private life had not been disproportionate to the legitimate aims pursued. The complaint was 
rejected as manifestly ill-founded.

Article 13 taken together with Article 8

As the complaints under Article 6 were incompatible with Convention provisions and those under 
Article 8 and Article 6 § 2 were manifestly ill-founded, Article 13 was inapplicable.

The Court found that this complaint had to be rejected.

The decision is available only in French. 

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions, 
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive 
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter 
@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 3 90 21 42 08

Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Inci Ertekin (tel: + 33 3 90 21 55 30)
Patrick Lannin (tel: + 33 3 90 21 44 18)
Somi Nikol (tel: + 33 3 90 21 64 25)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member 
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.

http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

