Debata „Technologia jako przewaga – jak ją komunikować”

– Nowe technologie są naturalnym narzędziem naszej pracy, teraz stają się po prostu nieco bardziej skomplikowane. Dlatego powinniśmy podchodzić do nich ze spokojem i nie zastanawiać się, czy je stosować, tylko jak to robić rozsądnie i skutecznie – podkreślił podczas debaty online poprzedzającej galę rozdania nagród w konkursie „Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2022”, Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Włodzimierz Chróścik.

Uroczystości wieńczące XI edycję konkursu „Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2022” odbyły się 23 listopada. Debatę pt. „Technologia jako przewaga – jak ją komunikować” poprowadził r.pr. Tomasz Palak, członek Komisji Promocji Zawodu KRRP. Wzięli w niej udział adw. Aleksandra Bańkowska, partner PwC Polska, r.pr. Włodzimierz Chróścik, Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych, adw. Przemysław Rosati, Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej i Jacek Stanisławski z firmy Tomczak-Stanisławski Marketing.

Wśród kluczowych zagadnień, nad którymi toczyła się dyskusja, była problematyka dotycząca marketingu technologii prawnych, aspektów etycznych promowania się technologią czy komunikowania technologii w prawniczym employer branding.

Podczas debaty Prezes KRRP Włodzimierz Chróścik zwrócił uwagę m.in. na to, w jaki sposób stosowanie nowych technologii wspiera i optymalizuje współpracę z klientami. Prezes podkreślił, że sposób komunikacji o nowych technologiach w pracy z klientem będzie zależał przede wszystkim od jego potrzeb i oczekiwań. Jak dodał, kluczową kwestią w korzystaniu z nowych technologii podczas obsługi klienta jest zapewnienie bezpieczeństwa w tym zakresie.

– Sprawne użytkowanie nowych technologii może być elementem przewagi konkurencyjnej i jako takie czasem warto je komunikować klientom. Natomiast przede wszystkim pamiętajmy, że relacja prawnika i klienta oparta jest na zaufaniu – i to dotyczy nie tylko kompetencji, wiedzy czy tajemnicy zawodowej, ale także narzędzi, jakich używa prawnik, żeby w możliwie najlepszy sposób wykonać zadania zlecone przez klienta – dodał r.pr. Włodzimierz Chróścik.

Fakt, że nowe technologie dają nam duże możliwości i budują przewagę konkurencyjną, podkreśliła również adw. Aleksandra Bańkowska, partner PwC Polska. Jak dodała: – To dzięki ich zastosowaniu możemy być szybsi i efektywniejsi. Tradycyjne sprawy sądowe przetrwają długo, ale bez wykazania się umiejętnościami w zakresie nowych technologii nie zrobimy kroku w przód. Technologia jest bardzo potrzebna szczególnie w dużych sporach czy ugodach.

Prezes NRA Przemysław Rosati zwrócił uwagę na inną kluczową kwestię w procesie korzystania z nowych technologii w kontaktach z klientem, a mianowicie rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Potwierdził też, że sposób komunikacji z klientem będzie zupełnie różny, w zależności od tego, czy będziemy mieli do czynienia z klientem korporacyjnym czy prywatnym.

Jak dodał Prezes NRA, szanse na kontakt klienta korporacyjnego z nowymi technologiami są zdecydowanie wyższe niż w przypadku klienta indywidualnego, co nie oznacza, że komunikowanie nowych technologii dla klientów tradycyjnych będzie mniej ważne. Ponadto podkreślił, że ta grupa osób również oczekuje, iż prawnicy będą korzystali w swojej praktyce z nowych technologii.

Podczas debaty Prezes KRRP Włodzimierz Chróścik odniósł się również do przeprowadzonego w 2021 r. badania zrealizowanego przez Komisję Legaltech OIRP w Warszawie, z którego wynika, że presja ze strony klientów mogła stanowić skuteczny bodziec dla prawników do wdrażania lub przynajmniej planowania wdrożenia nowych rozwiązań.

– Wśród osób, których klienci pytali lub prosili o nowe rozwiązanie technologiczne, 86% zadeklarowało, że wdrożyło nowe rozwiązanie w ciągu ostatnich trzech lat, a 65%, że planuje wdrożyć w ciągu kolejnych trzech lat. Analogiczne wskaźniki dla osób, które nie spotkały się z takimi pytaniami i prośbami wynosiły odpowiednio: 47% i 36% – dodał Prezes KRRP.

Jacek Stanisławski z firmy Tomczak-Stanisławski Marketing dodał, że obserwuje prawników, którzy mają ogromny problem z podstawowymi narzędziami technologicznymi. Dlatego, aby uniknąć wykluczenia w tym zakresie, należy skupić się na dostosowaniu przekazu opartego na realnych przykładach, jak te nowe narzędzia wyposażone w nową technologię mogą ułatwić i usprawnić pracę.

– Widzę tu też ogromną rolę samorządów w pokierowaniu i wskazaniu, w jakie narzędzia technologiczne warto zainwestować, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów i usprawnić pracę. Zarówno pandemia jak i wojna w Ukrainie pokazały nam, że jesteśmy otwarci na zmiany – zaznaczył Prezes KRRP.

Jak podsumował Prezes Chróścik, zawody prawnicze muszą się rozwijać i dostosowywać do wymagań rynkowych, aby dotrzymać kroku zmieniającemu się światu. – Jednak w korzystaniu z nowych technologii potrzebny jest także zdrowy rozsądek. Pamiętajmy, że pracujemy dla ludzi.

Zobacz także