Wniosek o udzielenie wyjaśnienia w sprawie związanej z zasadami etyki i wykonywania zawodu radcy prawnego
Szanowne Panie, Szanowni Panowie, Radczynie i Radcowie Prawni, Aplikantki i Aplikanci Radcowscy
Komisja Etyki i Wykonywania Zawodu Krajowej Rady Radców Prawnych wspiera członków samorządu w przestrzeganiu najwyższych standardów etycznych oraz wspomaga ich w rozwiązywaniu dylematów zawodowych w tym zakresie.
W tym celu Komisja udziela – na wniosek radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz organów samorządu radców prawnych – wyjaśnień w sprawach związanych z zasadami etyki i wykonywania zawodu radcy prawnego oraz systematycznie publikuje swoje stanowiska w zbiorze udostępnionym na stronie internetowej www.kirp.pl w zakładce „Etyka” (najnowsza wersja Zbioru dostępna jest pod adresem: https://kirp.pl/zbior-stanowisk-komisji-etyki-i-wykonywania-zawodu-do-5-lipca-2024-roku-2/ ).
Jeżeli zatem w Państwa praktyce zawodowej powstały dylematy w sferze zasad etyki i wykonywania zawodu, których rozwiązanie rodzi istotne wątpliwości lub nie zostały wyjaśnione przez Komisję we wcześniej wydanych stanowiskach, zapraszamy do kierowania do Komisji wniosków o udzielenie takich wyjaśnień.
Kierując wniosek do Komisji w sprawie z zakresu zasad etyki lub wykonywania zawodu radcy prawnego należy:
- wskazać przepisy będące przedmiotem wniosku,
- zadać pytanie prawne wraz z uzasadnieniem wątpliwości interpretacyjnych,
- zaprezentować własne stanowisko w sprawie przedstawionego zagadnienia prawnego będącego przedmiotem wątpliwości interpretacyjnych,
- potwierdzić, że zagadnienie nie jest i nie było przedmiotem zapytania kierowanego do właściwej Okręgowej Izby Radców Prawnych oraz, że według wiedzy Wnioskodawcy nie jest przedmiotem postępowania dyscyplinarnego.
Nadmieniamy, że Komisja dokonuje wykładni przepisów z zakresu etyki i wykonywania zawodu o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, natomiast nie opiniuje indywidualnych, konkretnych rozwiązań, czy koncepcji organizacyjnych dotyczących wykonywania zawodu i ich nie certyfikuje. Komisja nie prowadzi również żadnych postępowań wyjaśniających oraz nie podejmuje również żadnych działań w sprawach, które mogłyby wkraczać w zakres kompetencji organów samorządu, w tym zwłaszcza organów dyscyplinarnych.
Prosimy o skorzystanie z wzoru „WNIOSKU O UDZIELENIE WYJAŚNIENIA W SPRAWIE ZWIĄZANEJ Z ZASADAMI ETYKI I WYKONYWANIA ZAWODU RADCY PRAWNEGO”.
Wnioski o udzielenie wyjaśnienia można kierować do Komisji:
- poprzez wniosek kliknij TUTAJ
- w formie skanu podpisanego wniosku, wysłanego za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adres: kirp@kirp.pl
- w formie pisemnej pod adres: ul. Powązkowska 15, 01-797 Warszawa.
Z wyrazami szacunku,
Przewodnicząca Komisji Etyki i Wykonywania Zawodu KRRP
Katarzyna Palka-Bartoszek, radczyni prawna