Pozycjonowanie kancelarii prawnej. Czy może być na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania?

Sądzę, że dla nowoczesnych kancelarii prawnych obecność w Internecie to być albo nie być”. Duża część obecnych i potencjalnych klientów ma swoje profile w mediach społecznościowych, jeszcze więcej przegląda strony internetowe w poszukiwaniu adresów kancelarii i opinii o radcach prawnych, a niektórzy przed wybraniem radcy prawnego konsultują się dzięki forom dyskusyjnym. W Internecie  drzemie naprawdę duży potencjał i jeśli radcowie prawni go wykorzystają, mogą znacząco podnieść swoją rozpoznawalność oraz zwiększyć liczbę klientów.

Jednak Internet i  media społecznościowe rządzą się własnymi prawami, które nie są spotykane w żadnym innym miejscu. Większość kancelarii prawnych posiada własne strony internetowe, część jednak uważa je za niepotrzebne. Jednak „jeśli nie ma Ciebie w Google, nie istniejesz”. Strona www to podstawa.

Jeśli kancelaria posiada już stronę www, to jak powinna działać w innych portalach w ramach mediów społecznościowych?

  1. Aktywność – stworzenie bloga lub profilu na stronie nie wystarcza. Należy być aktywnym, dostarczać treści i często uczestniczyć w dyskusjach i aktywnościach innych użytkowników. Należy zarówno słuchać i czytać, jak i tworzyć nowe pola dyskusji i aktywnie w nich uczestniczyć.
  2. Konieczność dostosowania strony www do obecności w mediach społecznościowych (dodanie przycisków +1 (Google), „lubię to” i „podziel się” (Facebook), dodatkowo należy umieścić inne przyciski ułatwiające rozprzestrzenianie się treści w Internecie.
  3. Wykorzystywanie narzędzi społecznościowych – wiąże się z poprzednim punktem. Dodanie możliwości dzielenia się treścią służy bardzo łatwej komunikacji z internautami. Pozwala to na dotarcie z informacją do o wiele większej grupy odbiorców, niż to było możliwe do tej pory.
  4. Stworzenie społeczności – stworzenie grupy zainteresowanej informacjami kancelarii radców prawnych jest możliwe. Nie spodziewajmy się tysięcy odbiorców. Zainteresowani jednak będą treściami liderzy opinii, którzy informować będą o naszych usługach swoich znajomych.
  5. Współpraca – należy budować swoją markę nie tylko poprzez tworzenie nowych treści, ale również współpracę z innymi użytkownikami – radcami prawnymi, adwokatami, ale i zwykłymi użytkownikami.
  6. Wizerunek i zaufanie – dzięki mediom społecznościowym możliwe jest świadome budowanie swojego wizerunku i zaufania do profesjonalizmu radcy prawnego. Należy poruszać trudne, bulwersujące i budzące ciekawość tematy z zakresu swojej specjalizacji.

Z social media marketingiem wiąże się także dodatkowa korzyść: poprzez umieszczanie swoich treści wraz z np. linkiem do naszej strony pozycjonujemy swoją stronę w wynikach wyszukiwania, tzn. umieszczamy ją coraz wyżej w wyszukiwarkach.

Pozycjonowanie

Pozycjonowaniem, zwanym także SEO (Search Engine Optimization), nazywamy działania, które mają na celu osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w np. Google, Bing, i innych wyszukiwarkach internetowych. Każdy właściciel marzy o tym, aby jego       strona zawsze znajdowała się na górze ekranu z wynikami poszukiwań internauty. Pozycjonowanie w wyszukiwarkach to proces ciągły. Duży ruch na stronie powoduje podwyższenie pozycji w wyszukiwarkach, a to wpływa na jeszcze większy ruch na stronie. I koło się zamyka. Dlatego tak ważne jest zdywersyfikowanie miejsc kierujących na stronę kancelarii prawnej.

Pozycjonowanie jest procesem złożonym, jednak nawet amatorzy mogą osiągnąć dobre rezultaty. Takim rezultatom sprzyjają media społecznościowe. Na czym polega pozycjonowanie?  Cóż, najpopularniejsza wyszukiwarka przeczesuje ciągle zasoby www gromadząc zarówno wszystkie słowa na danej stronie internetowej, jak i prowadzące do tej strony linki, czyli odnośniki z innych stron www. Niektóre strony wskazujące dany adres www są przez Google traktowane priorytetowo i linki tam umieszczone są ważniejsze niż umieszczone na innych stronach. Takimi stronami są główne portale społecznościowe. Dlatego przy pozycjonowaniu trzeba z nich korzystać, ale jest to proces dla cierpliwych. Wyszukiwarki z opóźnieniem zauważają zarówno pojawienie się nowej strony, jak i zwiększony ruch. Istnieją nieczyste zagrywki, o których będzie mowa innym razem, ale i tak jest to jednak działanie na krótką metę. Google potrafi zidentyfikować takie praktyki i „za karę” zrzucić daną stronę w na dalsze strony wyszukiwarki lub nawet wykreślić z indeksu. A to jest już „śmiercią internetową” dla każdej strony www.

Zwykle tworzenie stron zleca się specjalistom, jednak istnieją bezpłatne metody stworzenia dobrze funkcjonującej prostej strony www, jak np. chociażby platforma WordPress, która pozwala tworzyć nie tylko blogi, ale również profesjonalne strony biznesowe i e-sklepy osobom tylko z podstawową wiedzą dotyczącą języka html. Wykorzystanie prostego szablonu lub zlecenie stworzenia strony www innej firmie powinno by poprzedzone zaznajomieniem się ze wskazówkami niezbędnymi do wykorzystania do dobrego indeksowania[1] strony. Firma Google, potentat w wyszukiwaniu treści, podpowiada twórcom stron:

  1. Należy stworzyć witrynę o przejrzystej hierarchii, a każda strona musi być dostępna za pośrednictwem jednego stałego linka tekstowego.
  2. Należy udostępnić mapę witryny z linkami będącymi swego rodzaju znakami drogowymi wskazującymi ważne treści na stronie.
  3. Nie należy przesadzać z umieszczaniem zbyt dużej liczby linków na poszczególnych stronach.
  4. Należy przemyśleć słowa kluczowe, jakimi posługują się internauci przy wyszukiwaniu usług, które proponuje kancelaria i umieszczać je w treści stron.
  5. Korzystanie ze znaczników „ALT” w obrazach umieszczanych na stronie. Roboty indeksujące Google rozpoznają tylko tekst. Dzięki znacznikowi możemy umieścić tekst w obrazach.
  6. Należy przestrzegać zasady, że znaczniki <title> i atrybuty alt są opisowe i dokładne.
  7. Należy przestrzegać poprawności linków.
  8. W razie decyzji odnośnie do używania stron dynamicznych (tzn. zawierających znak „?” w adresie URL), należy pamiętać, aby liczba parametrów była jak najmniejsza, a same parametry – możliwie krótkie. Do testowania witryny należy używać przeglądarek tekstowych (np. Lynx).
  9. Serwer internetowy powinien obsługiwać nagłówek HTTP If-Modified-Since. Dzięki temu serwer może poinformować wyszukiwarkę, że treść strony zmieniła się od czasu jej ostatniego zindeksowania.
  10. Jeśli kancelaria planuje zakup systemu do zarządzania treścią, należy upewnić się, że tworzy on strony i linki, które mogą być indeksowane przez wyszukiwarki.
  11. Należy monitorować witryny i optymalizować czasy wczytywania. Wydajne witryny zapewniają większy komfort użytkowania i poprawiają ogólną jakość działania sieci   i wyszukiwarki zwracają uwagę na takie atrybuty strony www.
Dobre sposoby pozycjonowania treści:
  1. Linki – wyszukiwarki podwyższają miejsca w pozycjach wyszukiwania dzięki umieszczaniu linków do danej treści, jednak sprawdzają ich nie tylko jakość ale i ilość i miejsce umieszczania. Na czarnej liście są tzw. farmy linków, czyli strony zupełnie niepowiązane z tematyką danego linku a mające za zadanie sztucznie powiększać liczbę linków w Internecie. Niedopuszczalne jest także wzajemne linkowanie stron (ja umieszczę twój link, a ty mój). Dobrym sposobem jest tzw. linkowanie wewnętrzne, tzn. umieszczanie w swoich informacjach linków do innych treści na stronie oraz sygnaturki na forach.
  2. Katalogi stron www – Katalogi to serwisy zamieszczające strony www podzielone na kategorie. Istnieje kilka serwisów z katalogami dotyczącymi usług prawnych, zatem strony www kancelarii radców prawnych powinny się tam znaleźć.
  3. Słowa kluczowe

Co ciekawe, nowo powstałe strony mogą liczyć na tzw. fresh site bonus – nowe witryny są umieszczane dość wysoko w wynikach wyszukiwania, jednak po kilku miesiącach spać niżej.

Podczas gdy możemy nie mieć czasu na śledzenie swoich wyników w wyszukiwarkach i zdobywanie lepszych pozycji, możemy zlecić pozycjonowanie osobą trzecim. Znając jednak po części metody wykorzystywane przy pozycjonowaniu, możemy prosić o szczegółowe raporty i trzymać rękę na pulsie. Bo Internet zaskakuje i nie pozwala odetchnąć. Ale w nagrodę za ciężką pracę wynagradza umieszczeniem strony państwa kancelarii na pierwszej stronie wykukiwania. A stąd już niedaleka droga do pozyskania następnego klienta. I następnego, i następnego…

Zobacz także