Technologiczna zmiana perspektywy. Czas włączyć się do gry.

Rynek usług prawnych zmienia się gwałtownie w ostatnich 10 latach. Zmiana ma bezpośredni związek z coraz powszechniejszym wykorzystaniem nowych technologii do świadczenia usług prawnych oraz obsługi klienta kancelarii prawnej. Zmiana w sposobie świadczenia usług jest również narzucana przez klientów. Wejście na rynek nowego pokolenia klientów z tak zwanego Pokolenia Y oraz wkrótce Pokolenia Z wymusza dostawanie sposobu komunikacji oraz obsługi klienta do ich oczekiwań.

Zmianę tę dostrzegły w pierwszej kolejności firmy technologiczne, a następnie firmy konsultingowe, które proponują obsługę prawną lub usługi na pograniczu konsultingu i prawa za pośrednictwem rozwiązań technologicznych. Taki trend jest widoczny w Europie i coraz częściej w Polsce. Na rynku amerykańskim stał się już faktem i od kilku lat świadczenie usług prawnych za pośrednictwem rozwiązań technologicznych przez podmioty nie będące kancelariami prawnymi, zdobywa coraz więcej zwolenników wśród klientów. Ten trend naturalnie powoduje odpływ klientów od tradycyjnych kancelarii prawnych.

Również prawnicy coraz częściej zauważają, że technologia nieodwracalnie zmieniła sposób obsługi klienta kancelarii prawnej, który coraz częściej opinii, porad i obsługi szuka za pośrednictwem Internetu lub wręcz oczekuje usługi on-line. Dotyczy to wszystkich usług. Usługi prawne nie są tu wyjątkiem. Jeszcze pięć lat temu rzadko można było spotkać profil kancelarii prawnej w mediach społecznościowych. Dzisiaj taka obecność staje się standardem. Na Facebook’u można znaleźć nie tylko profile nowych kancelarii prowadzonych przez młodych prawników, ale również kancelarii z długoletnimi tradycjami, które nadal przyjmują klientów w pięknych biurach z mahoniowymi bibliotekami. Trudno też dziś o dobrze prosperującą kancelarię bez strony internetowej.

Według opracowania Thomson Reuters[1] potencjalny klient zanim zdecyduje się na konkretną kancelarię prawną sprawdza średnio cztery strony internetowe różnych kancelarii i wybiera spośród nich. Ten sam raport powołując się badania zachowań klientów przeprowadzone przez Nielsen Company i zwraca uwagę na malejące znaczenie rekomendacji prawnika ze źródeł poza Internetem (rodzina, znajomi) oraz systematyczny wzrost znaczenia rekomendacji ze źródeł on-line (strony internetowe, wyszukiwarki prawników, media społecznościowe).

Naszym zdaniem prawnicy, prawnicze organizacje branżowe na całym świecie oraz duże międzynarodowe kancelarie nie mogą się mylić od kilku lat inwestując w rozwiązania technologiczne czy szkolenia z nowych technologii. Standardem staje się obecność kancelarii na jednej bądź kilku platformach łączących klientów z prawnikami, naturalne staje się wykorzystanie rozwiązań technologicznych do obsługi klienta już od chwili wejścia potencjalnego klienta na stronę internetową kancelarii.

Wkrótce okaże się, że przewagę konkurencyjną zyskują jedynie Ci, którzy zaczęli stosować technologię w swojej pracy. Tacy prawnicy będą po prostu bardziej efektywni oraz lepiej widoczni, a co za tym idzie dostępni dla klienta.

W następnym Newsletterze: Co to jest legal tech? Przegląd trendów technologicznych w usługach prawnych.

ANETA PACEK-ŁOPALEWSKA

Radca prawny, adwokat Stanu Nowy Jork z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym. Specjalizuje się w prawie ochrony środowiska. Lider w tym obszarze według Rankingu Kancelarii Prawnych Rzeczpospolitej 2017, 2016 i 2015.  Wyróżniona wielokrotnie w rankingu Chambers Europe. Uczestniczy w pracach Unijnej Platformy Biznes i Bioróżnorodność stworzonej przez Komisję Europejską.

JOANNA DANIŁOWICZ

Radca prawny z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym z zakresu doradzania przy transakcjach M&A i Private Equity. Ekspert w zakresie zarządzania ryzykiem prawnym przedsiębiorstw.  Uczestniczy w pracach Unijnej Platformy Biznes i Bioróżnorodność stworzonej przez Komisję Europejską.

***

Autorki od kilku lat, obok pracy zawodowej zajmują się tematyką świadczenia usług prawnych z wykorzystaniem nowych technologii. Są twórcami Serwisu Treesk, polskiego rozwiązania legal tech oraz organizatorami Legal Tech Q&A Sessions – warsztatów dla prawników z zakresu wdrażania nowych technologii do kancelarii prawnych.

[1] Thomson Reuters, 2016: Your Next Client Wants To Hire You — Now

Zobacz także