Wyniki badania ELSA Poland „Studenci Prawa w Polsce” 2025
Jak kształci się przyszłych prawników w Polsce? Co studentki i studenci prawa myślą o swojej edukacji i karierze w zawodach prawniczych? ELSA Poland po raz 26. publikuje wyniki ogólnopolskiego badania studentów prawa. Patronatu honorowego dla tego projektu udzieliła Krajowa Rada Radców Prawnych.
Finał podsumowujący badanie miał miejsce 10 lipca 2025 roku i został zorganizowany przez ELSA Poland oraz Fundację Rozwoju Naukowego ELSA Poland. Podczas wydarzenia zaprezentowano raport ukazujący, jak studentki i studenci prawa postrzegają swoją edukację, zdobywane doświadczenia zawodowe oraz przyszłość w zawodach prawniczych. W 26. edycji ogólnopolskiego badania wzięło udział 1092 respondentów.
Wśród zagadnień poruszonych w ankiecie znalazły się między innymi:
- poziom zadowolenia z jakości kształcenia na wydziałach prawa w Polsce;
- formy uczestnictwa w wydarzeniach (np. wykłady, ćwiczenia, laboratoria, panele dyskusyjne, koła naukowe, warsztaty);
- udział w zajęciach rozwijających umiejętność komunikacji prawniczej;
- przygotowanie do wyjaśniania skomplikowanych kwestii prawnych w sposób przystępny dla osób bez wykształcenia prawniczego;
- działania zwiększające świadomość prawną społeczeństwa;
- kompetencje przydatne w zawodzie prawnika;
- wybór aplikacji prawniczych oraz możliwych ścieżek kariery po ukończeniu studiów.
Szeroki zakres pytań dotyczył również praktyk zawodowych, w tym między innymi rodzaju powierzanych studentom zadań, charakteru (płatne/bezpłatne) odbywanych praktyk, najczęściej wybieranych miejsc ich realizacji oraz czynników wpływających na decyzję o wyborze konkretnej instytucji.
Raport zawiera również analizę rynków prawniczych w miastach, w których studiują osoby uczestniczące w badaniu.
O komentarz do badania poprosiliśmy Wiceprezesa KRRP Bartosza Opalińskiego, odpowiedzialnego za obszar aplikacji w naszym samorządzie:
Jako dostateczny oceniono poziom kontaktów studentów z potencjalnymi praktykodawcami (kancelarie). Niewątpliwie możliwość odbywania przez studentów praktyk w kancelariach jest doskonałym sposobem rozwijania ich umiejętności praktycznych, gdyż umożliwia pracę na rzeczywistych aktach spraw, w których występują radcowie prawni jako pełnomocnicy i obrońcy.
Badanie wskazuje, że większy nacisk powinno się włożyć w zachęcenie studentów do uczestnictwa w oferowanych symulacjach rozpraw, moot courts czy też konkursach krasomówczych, czyli wszystkich tych aktywnościach, które wzmacniają umiejętności miękkie, takie jak sztuka retoryki, erystyki, argumentacji i przekonywania. Bardzo duża grupa respondentów podkreśla, że w zawodzie prawnika przydatne są umiejętności, takie jak: pisanie pism procesowych (62%), skuteczne komunikowanie się (57,7%) autoprezentacja i przemawianie publiczne (ponad 50%). Jednocześnie rozwój tych umiejętności w czasie trwania studiów studenci ocenili na poziomie nieco wyższym niż dostateczny.
Studenci zwracają uwagę na niewystarczający poziom przedstawiania w toku studiów kwestii dotyczących aplikacji prawniczych. Wydaje się konieczne zwiększenie świadomości studentów w tym zakresie, gdyż aplikacja jest zdecydowanie najlepszą drogą uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego i – jak wynika z badania – aplikacja ta cieszy się olbrzymim zainteresowaniem.
Badanie ELSA jest bardzo cennym źródłem wiedzy dla samorządu radców prawnych, który w ramach prowadzenia aplikacji nie tylko nieustannie upraktycznia formę zajęć, lecz także dostrzega znaczenie patronatu jako formy nadzoru i wsparcia przekazywanego aplikantowi przez doświadczonego radcę prawnego. Ta forma doskonalenia zawodowego przez aplikantów, również na podstawie prowadzonych w kancelariach spraw przed sądami i urzędami, jak też zapoznawanie się z metodologią wydawania opinii prawnych, są wciąż oczekiwanym i efektywnym sposobem nabycia umiejętności zawodowych podczas aplikacji
Oprócz danych statystycznych raport został wzbogacony o odpowiedzi otwarte, co czyni go cennym źródłem wiedzy nie tylko dla środowiska akademickiego, lecz także dla kancelarii, instytucji publicznych i samorządów zawodowych. Pełna wersja raportu ELSA Poland znajduje się poniżej.